woensdag 6 februari 2013

opvoeden; iets persoonlijks, maatwerk!

Opvoeden is zeker iets persoonlijks en het is maatwerk. Daar ben ik van overtuigd.
Mensen, inclusief ikzelf hebben al snel commentaar op iemand anders (zie mijn vorige blog).
We oordelen en veroordelen naar mijn mening veel te makkelijk.

Maar het is belangrijk om in de spiegel te kijken. Hoe doen we het zelf? Waar kan het beter?
We zullen als we eerlijk zijn tot de conclusie komen dat we allemaal fouten maken.
Dat we het net even anders aan hadden willen pakken tijdens een bepaalde situatie, maar we waren zelf zo moe, druk, of toen ging net de telefoon, of ons kind reageert anders dan  we voor ogen hadden.

Mensen zijn verschillend. Een vader is anders dan een moeder, iedereen handelt en denkt vanuit eigen ervaringen en gevoelens. 
Daarnaast is elk  kind uniek en is dus iedereen anders. 
Opvoeden betekend dus maatwerk! 
Wat voor het ene kind heel goed werk,kan bij de ander een tegen reactie uitlokken. 
Hoe reageer je als moeder of vader met jouw karakter op je kind met zijn of haar karakter? 

Ik merk voor mezelf dat het erg goed is dit te realiseren en hierbij stil te staan.
Bij de ander lijkt het misschien altijd beter te gaan. 
De ander lijkt zulke goede regels te hebben of zo'n goede structuur....
Het gras is bij de buren al snel groener dan bij onszelf.



Maar het is goed om mezelf af te vragen: wat past bij ons? 
Daarbij mag ik natuurlijk gerust leren van anderen. Wat vind ik goed in de opvoeding van een ander? en waarom? Wat kan ik er zelf van leren?Is dat in mijn eigen gezin toe te passen? Past dat bij ons?

Ik realiseer me dat dit soms moeilijk is, maar wat is het tegelijk heerlijk!
God heeft ons geschapen; allemaal uniek!! Met een eigen karakter, eigen gevoelens! 
Er is geen protocol of schema over ons leven te leggen. We zijn geen robots.
Wat zou het saai zijn als iedereen volgens een protocol zou opvoeden en als alles hetzelfde zou zijn.

Een veelzijdige, kleurrijke wereld: Mensen met verschillende kleuren, geuren, culturen, karakters, ervaringen en gevoelens! Heerlijk om daar deel van uit te mogen maken als uniek persoon!


Al nadenkend hierover merk ik dat over opvoeden zelf ook echt ontzettend veel te schrijven is.
Toch wil ik met name nadenken hoe ik mijn kinderen een bijbelse opvoeding mag en kan geven.



1 opmerking: