dinsdag 5 februari 2013

Opvoeden; eenvoudig?!


Als ik 'opvoeden' op zoek in het woordenboek krijg ik de volgende betekenis: (kinderen) voeden, verzorgen en normen bijbrengen. Grootbrengen, onderwijzen, vormen. Iemand verzorgen opdat hij groot wordt, of ervoor zorgen dat iemand zich zedelijk en geestelijk goed ontwikkelt.(bron: www.encyclo.nl) 


Voeden en verzorgen kan (bijna) iedereen. Maar hoe vorm je je kinderen? En hoe zorg je ervoor dat iemand zich zedelijk en geestelijk goed ontwikkelt?
Dat mensen daar verschillend over denken blijkt wel uit het feit dat mensen elkaar (graag?!) bekritiseren:
"Doe je dat zo? Dat zou ik nóóit doen..!". "De kinderen van die en die luisteren zó slecht". 
"Zoals mijn ouders het deden, zo wil ik het nooit!" 
 Daarnaast zijn er mensen die opvoeden volgens een bepaalde methode waar dan ook weer voor- en tegenstanders van zijn, of mensen die er niet of nauwelijks erbij nadenken hoe ze willen opvoeden, ze doen maar wat. 
Toch hoor je wel vaak dat mensen onzeker zijn: 'doen we het wel goed'? 
Opvoeding is de basis van onze kinderen. 
Wij vormen en kneden ze, en zo zullen ze later (grotendeels) zijn, wat een verantwoording  is dat die op onze schouders drukt! 


Eerlijk gezegd had ik me er tot nu toe niet heel erg in verdiept. Natuurlijk denk je wel eens na over je eigen opvoeding, en ook wat je daarin juist goed of slecht hebt gevonden.
Wanneer ik mijn man ontmoette kwam dat ook naar voren: twee verschillende opvoedingen kwamen samen. 
We gingen nadenken over dingen als: gewoontes, principes,omgangsvormen etc. 
waarom doet hij/zij het zo, terwijl ik het anders gewend ben? En niet onbelangrijk: hoe willen we het straks samen gaan doen?

Opvoeding had wel altijd mijn interesse. Waarom is het ene gezin zo anders dan het andere? Hoe hou je het leuk zonder politieagente te moeten zijn?
Bij de een lijkt alles op rolletjes te lopen en bij de ander lijkt het één chaos.

Ik denk dat iedere ouder zich weleens afvraagt: 
Wanneer moet je streng zijn? Wanneer consequent? Blijf je nee zeggen omdat dat nou eenmaal de afspraak is of geef je een keer toe omdat je kind verdriet heeft? 
Wanneer ben je te streng en wanneer te lief?
Allerlei vragen die iedereen verschillend zal beantwoorden.
Kortom:
Opvoeden is zeker niet eenvoudig!

Misschien was dit wel de eerste les die ik al geleerd had voordat ik m'n zoektocht begon:
Opvoeden is niet eenvoudig. Daarnaast is opvoeden iets persoonlijks.
Daarin schrijf ik in m'n volgende blog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten